Kamakura (1)

kam2Kamakura festői tengerparti környezetben fekszik, Tokió központjából kicsit több mint 1 órányi vonatozással érhető el. A város és környéke rendkívül gazdag kulturális látnivalók terén. Ennek egyik oka, hogy Kamakura területe már az őskőkorszakban is lakott volt. A másik ok, hogy 1185 és 1333 között, az úgy nevezett Kamakura korszakban (egyben a japán középkor kezdete) Japán fővárosaként működött shogunátus formájában. A shogunátus egy katonai alapokon nyugvó kormányzati rendszer volt, ami elősegítette a szamurájok világának kialakulását is. Mindeközben a császár továbbra is Kyoto-ban székelt. Az első s egyben alapító shogun (katonai kormányzó) Minamoto Yoritomo, Minamoto Yoshitomo harmadik fia volt, aki túlélte a Rózsák háborújának is nevezett Minamoto és Taira családok között dúló polgárháborút (a Minamoto család a fehér, a Taira család a piros színt használta jelképként, erre utal a Rózsák háborúja kifejezés). Minamoto Yoritomo után még 8 shogun uralkodott, míg nem 1333-ban Godaigo császár és követői a shogunátust rendszerét megdöntve visszaállították a császári hatalmat, ami egészen 1338-ig tartott. 1338-tól kezdetét vette a Muromachi korszak és visszatért a shogun rendszer.

Daibutsu
Kamakura szó szerint legnagyobb látnivalója a Daibutsu (Nagy Buddha). A 13,35 m magas és 125 tonnás bronz szobor a Kôtoku-in templom területén található és eredetileg egy csarnok belsejében állt, ám az épületet a sorozatos tájfunok és földrengések elpusztították. A szobor Amida Nyorai-t (a végtelen fény és az élet buddhája) testesíti meg és Minamoto Yoritomo kérésére építették, aki ezzel kívánta kimutatni politikai hatalmát és vallásosságát. Először fából építették meg 1243-ban, de egy heves vihar 1247-ben el is pusztította. Ezt követően 1252-ben bronzból újjáépítették, amely azóta is ellenáll a természeti csapásoknak.

Hase-dera
Gyönyörű erdei környezetben, japán kertekkel tarkítva található a Hase-dera. A Hase-dera a Kanton terület 33 szent helyének a negyedik állomása és egyben a Jodo buddhista szekta temploma, többek között a 11 fejű Kannon-nak (a könyörületesség istensége) ad otthont.  A 11 arc az istenség egy-egy jellegzetességét mutatja be és a 9,18 méteres magasságával egyike japán legnagyobb fa szobrainak. A legenda szerint Tokudo Shonin szerzetes 721-ben a Nara környéki Hase város közelében rátalált egy nagy kámfor fára, amelyről úgy vélte elegendő lesz 2 db 11 fejű Kannon szobor kialakításához. Az egyik szobor a Nara környéki Hase-dera templomba került, a másik szobrot viszont egy imával együtt a tengerbe dobták, miszerint az emberek megmentéséért bukkanjon fel újra. 736 június 18-án éjjel vetette a víz partra a szobrot Kamakura közelében a nagai parton és mindeközben fénysugarakat bocsátott ki. Ezután került Kamakura-ba, ahol templomot építettek a tiszteletére.

kam3_1

A hatalmas Kannon szobor mellet egy  közel 3 m-es aranyozott Amida Nyorai szobrot is megtekinthetünk az Amida-do csarnokban. A Jizô-do csarnok (jobbra), ahol Fukuju Jizô található és az azt körülvevő több száz Jizô Bozatsu szobor egy következő fontos része a templomnak. Jizô enyhíti az élők és halottak szenvedéseit. A meg nem született gyermekek oltalmazója, valamint a várandós anyák, gyermekek, tűzoltók, utazók, zarándokok és a lélekvándorlás hat birodalmában rekedt élőlények védelmezője. Jizô és Kannon is Amida Nyorai kísérői.

A Benten-do csarnok érdekessége, hogy valójában egy barlang, amit a legenda szerint Buddha ösztönzése alapján Kôbô Daish (774-835) szerzetes – a Shingon buddhista szekta alapítója – vájt ki. A barlangban Benzainten (víz istenség) található, aki a Hét Szerencse Istenség (Shichifukujin) egyetlen női tagja. A zene és szépművészetek, a jó szerencse, női szépség, ékesszólás és irodalom istensége.

kam8
A templom területén sétálva számtalan művészi alkotást megcsodálhatunk, köztük a négy Mennyei király (Shitennô) és Közép urának (Taishakuten) szobrait.

További képek:

További információk:
www.kotoku-in.jp
www.hasedera.jp
www.kcn-net.org/e_kama_history/history/history1.htm